• Werkt in heel Europa
  • 14 dagen gratis uitproberen
  • 24 maanden garantie
  • Al meer dan 120.000 tevreden klanten
artikel

Hoe begin je een gesprek over persoonlijke alarmsystemen met je ouders?

Vroeger zorgden onze ouders voor ons. Gevallen? Pleister op de knie, kus erop, over. Als het wat ernstiger was: hup, naar de huisarts. Maar in de loop van de tijd veranderen rollen en verantwoordelijkheden. Onze ouders worden ouder. Net als wij, trouwens. 

Soms loopt niet alles op rolletjes en hebben onze ouders meer hulp nodig. Dat is niet erg, we helpen graag. Maar soms maakt u zich zorgen. En zou u geruster zijn als uw ouders meer hulp accepteerden. Van diensten zoals Tafeltje Dekje. Of een alarmsysteem. Maar hoe start je een gesprek met je ouders hierover?

Waarom een persoonlijk alarmeringssysteem?

Over het algemeen lopen ouderen een groter risico om te vallen dan kinderen en jongeren. De gevolgen van zo’n val zijn meestal ernstiger. En ook het herstel duurt langer. Hierover kunt u meer lezen in ons blog.

Gelukkig zijn er preventiemaatregelen om te voorkomen dat iemand valt, want: hoe vitaler iemand is, des te kleiner de kans op vallen is. Toch gevallen? Dan roept u met een alarmhorloge of alarmknop snel om hulp. 

Maria: “Mijn vader is zo’n 20 jaar geleden overleden. Hij was lang ziek, mijn moeder zorgde altijd voor hem. Daarvoor was ze ook altijd degene die alles regelde. Na zijn overlijden was ze mantelzorger voor meerdere ‘oudere mensen’, zoals zij ze noemde. Ze is dus gewend om haar eigen boontjes te doppen en daarom vond ik het best lastig om het gesprek met haar aan te gaan over een persoonlijk alarmsysteem. 

Ze accepteert niet graag hulp. Maar inmiddels is ze wel bijna 80 en mijn zus en ik maken ons soms zorgen. Daarom hebben we toch met haar gesproken over een alarmeringssysteem. En dat ging gelukkig goed. Ze stond er voor open. Heel fijn, want dat biedt ons rust. Ze is een paar jaar geleden gevallen, toen is ze geholpen door een voorbijganger. Met een persoonlijk alarm kan ze mijn zus en mij binnen een paar seconden bereiken.” 

Het gesprek voorbereiden

Ziet u tegen het gesprek op? Bereid u dan goed voor op zo’n pittig gesprek. Kies een rustige plek, een rustig moment, en zorg dat u genoeg tijd heeft. Doe alvast onderzoek, zodat u eerste vragen kunt beantwoorden over hoe zo’n alarmsysteem werkt, of hij niet zomaar afgaat, of het wel werkt voor mensen die niet met computers zijn opgegroeid. Houd in gedachten dat u wilt helpen. Maar ook dat uw ouders uiteindelijk zelf bepalen of zij een alarmsysteem willen hebben. Of niet.  

Het gesprek voeren

Een mooie manier om het gesprek te voeren is de GEBAK-methode. GEBAK staat voor:

  1. Gedrag beschrijven
  2. Effect en emotie verwoorden
  3. Behoefte verwoorden
  4. Ander begrijpen
  5. Koers bepalen

Bij stap 1 vertelt u wat u ziet en wat u merkt. En wat u wilt bespreken. Bijvoorbeeld dat u ziet dat uw ouders wat slechter ter been zijn. Of dat het zicht achteruit gaat. Daarna beschrijft u wat dat met u doet, hoe u zich daarbij voelt. Dat u zich zorgen maakt omdat u bang bent dat er iets gebeurt, bijvoorbeeld. 

In stap 3 geeft u aan hoe u het graag zou zien. In de volgende stap checkt u of u elkaar begrijpt, of de boodschap goed is overgekomen. Als laatste benoemt u een oplossing. Zoals een alarmhorloge of een alarmknop. Misschien komen uw ouders zelf al met een oplossing. 

De kers op de taart? Een bedankje. Een bevestiging dat u het gesprek en de uitkomst waardeert. 

Met de GEBAK-methode is het makkelijker om open te staan voor de mening van uw ouders. Het is begrijpelijk dat u zich zorgen maakt en dat u wilt helpen. Maar u kunt niets afdwingen. 

Zelfstandigheid en veiligheid 

Natuurlijk wilt u uw ouders hun onafhankelijkheid niet afnemen. U wilt hen ook niet controleren. Maar u bent wel op zoek naar hulp en meer gemoedsrust. Misschien woont u wat verder weg en staat u niet binnen 5 minuten op de stoep. 

Ook daar helpt een persoonlijk alarmeringssysteem mee. Met 1 druk op de knop hebt u contact. Dat biedt zowel u als uw ouders rust. Want u ziet in de app waar ze zijn en kunt direct hulp voor hen inschakelen die snel bij hen is. 

Wat is de beste optie?

Er zijn meerdere soorten alarmsystemen. De een vindt een horloge fijn, omdat ze dat zo gewend zijn. De ander vindt het fijner om een alarmknop te dragen. Aan een halsketting bijvoorbeeld, of met een clip aan de broekriem. Kijk samen naar de beste optie. Bespreek ook de verschillende opties qua abonnement, want ook deze verschillen per aanbieder. Samen komt u er vast uit. 

En nu?

Waarschijnlijk willen uw ouders er nog even over nadenken. Dan is het handig om een datum af te spreken, wanneer u erop terugkomt. In de tussentijd kunt u dan ook nog de zorgverzekering benaderen, om te kijken of uw ouders in aanmerking komen voor een vergoeding. 

Conclusie

Vindt u het lastig om met uw ouders te praten over een persoonlijk alarmsysteem? Vreest u dat het een gesprek wordt over verandering, afscheid en verlies? Of bent u bang voor de emoties die bij zo’n gesprek wellicht naar boven komen? 

Bedenk dan dat een alarmeringssysteem helpt om zelfstandig te blijven. En dat het zorgen wegneemt. Ga het gesprek in met een open blik. Laat zien dat u meeleeft en dat u wilt helpen. En respecteer elkaars standpunt. 

[quote] Maria: 

“Ik ben heel blij dat we met mijn moeder hebben gepraat over het alarmhorloge. Ze stond er gelukkig wel voor open. Mijn zus en mijn moeder hebben samen het model uitgekozen. Ik heb met de zorgverzekering gesproken over de vergoeding. Samen hebben we het horloge en de app geïnstalleerd. De laatste tijd hoorde ik zoveel akelige verhalen over mensen die zijn gevallen en met wie het helemaal niet goed gaat. Het alarm kan een val niet voorkomen. Maar het zorgt er wel voor dat ze snel hulp krijgt. Daar hoef ik me dus geen zorgen meer te maken.”

 

Alarmhorloge of alarmknop aanschaffen?

Vinden uw ouders het ook een veilig idee dat ze in geval van nood met een druk op de knop om hulp kunnen roepen? En ook wel lekker dat ze geen mobiele telefoon nodig hebben om u te bellen daarvoor? Kijk dan samen welke van deze 6 modellen het beste bij uw ouders past

 

De meest betrouwbare en eenvoudige persoonsalarmering

Waarom kiezen mensen voor LifeWatcher.

LifeWatcher icon

Meer dan 120.000 gebruikers

Al meer dan 120.000 gebruikers gingen u voor. Niet zo gek als u weet dat LifeWatcher als enige unieke locatiebepaling via wifi-routers binnenshuis biedt en voldoet aan de hoogste normen voor privacy- en databescherming.

LifeWatcher icon

Betrouwbaar en eenvoudig in gebruik

Het alarmtoestel zelf is bewust zo eenvoudig mogelijk gehouden. Ook de app is eenvoudig in gebruik. Zelfs de meest geavanceerde functies zijn simpel in de app in te stellen. Mochten er toch nog vragen zijn, dan is onze helpdesk altijd bereikbaar.

Hoe werkt het?

LifeWatcher icon

Ook voor de (zorg) professionals

Wij hebben het WDTM-Ketenkeurmerk personenalarmering. Mede hierdoor maken ook veel professionele zorginstellingen en bedrijven gebruik van onze producten.

Heeft u vragen?

Wij staan u graag te woord.

+31 851 305 310
Support LifeWatcher

Een kleine greep uit onze partners

  • Amarant logo
  • iCare logo
  • Avics logo
  • Altide logo
  • Bol.com logo
  • Interakt Contour logo
  • Florence logo
  • Evresys logo
  • Espria logo
  • Evean logo
  • ZGMeander logo
  • Leef3 logo
  • Coolblue logo
  • Vivent logo
  • Able2 logo
  • Enovationgroup logo
  • Carintreggeland logo
  • Thuisleefgids logo
  • TZA logo
  • Thuiszorgwinkel logo
  • MobileCare logo
  • Deposten logo
  • TSN Ledenservice logo
  • Landgoed Rijckholt logo
  • ConnectZorg logo
  • GGZ Drenthe logo
  • DeTrans logo