• Werkt in heel Europa
  • 14 dagen gratis uitproberen
  • 24 maanden garantie
  • Al meer dan 120.000 tevreden klanten
Persoonlijk alarm met meldkamer alarmering: Alles wat u wilt weten

Persoonlijk alarm met meldkamer alarmering: Alles wat u wilt weten

Een persoonlijk alarm geeft een gerust en veilig gevoel: met 1 druk op de knop heeft u hulp, in geval van nood. Maar wat als uw contactpersoon zo diep slaapt dat hij uw belletje niet hoort? Of net te laat is met opnemen? Of de stress niet aankan van het constant bereikbaar moeten zijn? Dan kunt u uw personenalarmering koppelen met een zorgcentrale

In dit blog beschrijven we welke merken alarmtoestellen die koppeling met een zorgmeldkamer aanbieden.U leest hoe het contact dan gaat, wat de zorgcentrale kan zien of horen van u. En wat zij doen om u te helpen, als u alarm slaat. 

“Mens, durf te leven.” Ramses Shaffy zong het al zo’n 60 jaar geleden: 

“Het leven is heerlijk het leven is mooi
Maar vlieg uit in de lucht en kruip niet in een kooi
Mens durf te leven
Je kop in de hoogte je neus in de wind
En lap aan je laars hoe een ander het vindt
Hou een hart vol van warmte en van liefde in je borst
Maar wees op je vierkante meter een vorst
Wat je zoekt kan geen ander je geven
Mens durf te leven”

Het leven houdt niet op na uw 65e. U hebt wellicht altijd voor anderen gezorgd, nu is het tijd voor u. 

Natuurlijk wilt u zelfstandig blijven wonen en uw eigen beslissingen blijven nemen. Waarom ook niet? Misschien heeft u wel behoefte aan een steuntje in de rug. Gewoon voor de zekerheid. En voor uw gemoedsrust en die van de mensen om u heen. 

Een alarmtoestel kan zo’n ruggensteun zijn. Hebt u al eens aan een alarmtoestel met zorgalarmering gedacht? Zo’n persoonlijk alarm met GPS tracking zorgt ervoor dat hulp snel ter plaatse is in geval van nood. Maar hoe werkt zo’n alarm precies, en waarom zou u hiervoor kiezen?

Wat is een persoonlijk alarmsysteem?

Met een persoonlijk alarmeringssysteem slaat u alarm als er iets met u aan de hand is. Andere termen voor dit apparaatje of systeem zijn persoonsalarmering, personenalarmering, persoonsalarm, alarmtoestel, alarmhorloge of alarmknop.  

Voelt u zich niet goed en heeft u hulp of een luisterend oor nodig? Of bent u bezorgd om uw partner of ouder en wilt u snel checken of alles in orde is? Met een persoonlijk alarmsysteem heeft u binnen enkele minuten contact met elkaar.

Een persoonlijk alarmsysteem zorgt voor een groter gevoel van veiligheid en zelfstandigheid. Het is natuurlijk heel prettig om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen. Tegelijkertijd kan het voor ongerustheid bij uw naasten zorgen en misschien ook wel bij uzelf. Want stel dat er iets gebeurt en er niemand in de buurt is die kan helpen? Met een alarmsysteem is hulp altijd dichtbij en snel onderweg. 

Welke soorten persoonsalarmen zijn er? 

Er bestaan 2 soorten persoonlijke alarmen: 

Een vast alarm in huis

Een vast alarmsysteem bestaat meestal uit een hoofdunit. Deze hoofdunit is verbonden met een draagbare noodknop die u bij u draagt en een noodcentrale. Zodra u de noodknop indrukt, stuurt het systeem meteen een signaal naar de noodcentrale. Deze noodcentrale neemt met u contact op om de situatie te beoordelen. Reageert u niet? Of is er sprake van een noodgeval? Dan regelt de centrale direct hulp. Dat kunnen de hulpdiensten zijn, maar ook uw naasten. Of allebei. 

Een draagbare alarmknop

Een draagbare alarmknop werkt met een mobiele netwerkverbinding, zoals 4G of 5G. Er bestaan 2 vormen: een alarmhorloge en een alarmknop. U draagt hem in of aan uw kleding, om uw pols of aan een koordje om uw nek. Zo’n persoonlijk alarm werkt overal, zowel binnen als buiten de deur. U kunt er zelfs mee op vakantie. En dan hoeft u echt niet binnen Nederland te blijven. De meeste systemen werken binnen de Europese Unie, sommige zelfs daarbuiten. Zolang de alarmknop maar verbinding met internet kan maken. 

Wat is zorgcentrale alarmering?

Een alarmsysteem met zorgcentrale alarmering wordt gebruikt om in noodgevallen snel hulp in te schakelen. Dit systeem is met name voor mensen die zelfstandig wonen, maar wel wat extra veiligheid kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld omdat ze kans lopen op valpartijen, acute medische problemen of andere noodsituaties. En omdat zij of hun naasten zich zorgen maken.

Zodra u op de SOS-knop van uw alarm drukt, stuurt het apparaat een signaal naar een zorgcentrale. Medewerkers van deze centrale zijn getraind om uw situatie te beoordelen. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar. Zodra zij een alarm binnenkrijgen, nemen zij contact op met u en uw mantelzorgers, of indien nodig, professionele hulpdiensten zoals ambulance of thuiszorg. 

Andere woorden voor zorgcentrale

  • medisch servicecentrum

  • zorgcentrale 

  • alarmcentrale

  • meldkamer

  • zorgmeldkamer

  • noodcentrale

Wat zijn de voordelen van een alarm met zorgcentrale alarmering?

Een SOS-knop met zorgcentrale personenalarmering heeft veel voordelen ten opzichte van een alarmknop die uw contactpersonen belt:

  • Snelle hulp:
    Met 1 druk op de knop hebt u een verpleegkundige van de zorgcentrale aan de lijn. De persoon die u spreekt beoordeelt uw situatie en schakelt hulp in. Voor een naaste is dit lastiger, omdat zij zich natuurlijk zorgen maken om u.

  • 24/7 beschikbaarheid:
    Er is altijd iemand aanwezig op de zorgcentrale: 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Uw noodoproep wordt dus altijd beantwoord. Bent u uit bed gevallen? Een zorgcentrale kan snel handelen. En u gunt u naasten hun nachtrust. 

  • Professionele hulpverlening:
    De zorgcentrale heeft professionele medewerkers en zij zijn getraind in dit soort situaties. Hierdoor kunnen zij goed inschatten wat er aan de hand is en welke hulp u nodig heeft. Dat is voor hen makkelijker dan voor uw familieleden. 

  • Integratie met hulpdiensten:
    De zorgcentrale kan snel schakelen met deze diensten. Hierdoor kunnen hulpdiensten snel ter plaatse zijn. Zeker ‘s nachts is dit een voordeel, maar ook overdag, als uw partner of kinderen andere verplichtingen hebben.
      
  • Gemoedsrust:
    U en uw naasten weten dat hulp altijd snel en dichtbij is. U bent niet alleen tijdens een noodgeval. Ook voor uw naasten is het prettig te weten dat er altijd professionele hulp voor u is als zij zelf niet beschikbaar zijn. 

Bij welke leveranciers is zorgalarmering mogelijk?

De volgende leveranciers bieden alarmtoestellen met een aansluiting op de zorgcentrale personenalarmering

  • Persafe 

  • NL-Alarmering 

  • Wuzzi

  • Avium Personenalarmering

  • LifeWatcher 

 

Wat doet een zorgcentrale met uw alarm?

Als u op uw SOS-knop drukt, krijgt de zorgcentrale een alarm. Als u dat zo heeft ingesteld. Dan organiseren zij dat  u de hulp krijgt die u in die situatie nodig heeft.

Maar hoe werkt het precies? Wat zien of horen ze dan? En wat moeten ze doen? 

  1. Zodra u op de SOS-knop van uw persoonlijk alarmeringssysteem drukt, ontvangt de alarmcentrale uw melding. Uw GPS-locatie is zichtbaar voor de zorgcentrale, waardoor de medewerkers van de meldkamer exact weten waar u bent. Zij beoordelen uw situatie. 

  2. Is uw situatie levensbedreigend? Dan stuurt de zorgmeldkamer hulpdiensten: politie, ambulance of brandweer. Is de situatie niet levensbedreigend? In dat geval belt de meldkamer uw contactpersonen. 

  3. Deze contactpersonen kunnen uw naasten, mantelzorger of thuiszorgorganisatie zijn. De thuiszorgorganisatie moet hier dan wel toestemming voor geven. Dit dient u zelf te regelen. 

De medewerkers van de noodcentrale zijn 24 uur per dag aanwezig. Dit zijn BIG-geregistreerde zorgverleners of gewone beveiligingsmedewerkers als het geen zorg-gerelateerde meldkamer is. BIG staat voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. Zij zijn opgeleid om uw melding te beoordelen. U bent dus in goede handen.

Wat moet u regelen voor een zorgcentrale?

Sommige zorgcentrales stellen voorwaarden waaraan u moet voldoen. Zoals deze: 

  1. Zij moeten een aantal contactpersonen kunnen bellen die snel bij u kunnen komen als dat nodig is. Elke zorgcentrale kiest zelf wat zij het minimum en maximum aantal vinden. 

  2. Deze contactpersonen moeten binnen een bepaalde straal of maximale reistijd van uw woning/werkadres zijn. Zodat ze ook echt snel bij u zijn, in geval van nood. 

  3. Uw woning moet gemakkelijk toegankelijk zijn. Uw contactpersonen hebben een sleutel van uw woning nodig. Of u moet een sleutelkluis hebben, waarvan de centrale de code heeft.

Vraag dus even goed door op de voorwaarden, voordat u een abonnement afsluit bij een zorgmeldkamer.

Bij welke alarmsystemen kunt u zorgcentrale alarmering afsluiten?

Hieronder vindt u per merk meer informatie:

Persafe

Zodra u op de noodknop drukt om alarm te slaan, maakt de noodknop draadloos verbinding met de mobiele telefoon waarmee de noodknop is gekoppeld. De mobiele telefoon peilt de gps-locatie uit en verstuurt uw alarmoproep naar de meldkamer. Dat gebeurt via de actieve internetverbinding van de telefoon, met wifi of 4G. De zorgcentrale ziet direct waar u bent en wie van de contactpersonen het dichtst bij u in de buurt is. 

Zodra u op de noodknop drukt, wordt er een geluidsopname gestart. De zorgcentrale heeft contact met u via de spreek-luisterverbinding. Zij beluisteren de automatisch gemaakte audio-opname af. Aan de hand van deze opname bepalen zij welke hulp u nodig heeft. Is er een noodsituatie? Dan sturen zij direct een ambulance, brandweer of politie naar u toe.

Heeft u wel hulp nodig, maar bent u niet in acute nood? Dan bellen de medewerkers van de meldkamer uw contactpersonen om u te helpen. Heeft u uw thuiszorg opgegeven als contactpersoon? Dan belt de zorgmeldkamer uw thuiszorgorganisatie. De zorgcentrale blijft net zolang aan de lijn tot er iemand bij u is, zeggen ze.

Overigens moet u wel zelf de opvolging met de thuiszorg afspreken en regelen. Niet iedere thuiszorgorganisatie biedt deze service aan.   

Uw contactpersonen kunnen de opname ook afluisteren. Deze opname is handig voor mensen die niet zo goed horen.

Gebruikt u een gehoorapparaat dat via bluetooth gekoppeld is met uw mobiele telefoon? Dan komt de spreek-luister verbinding binnen op uw gehoorapparaat. Bij Persafe kunt u niet spreken via de noodknop. 

Abonnement 2: Alarmeren naar de alarmcentrale (€12,95 p/mnd)

NL-Alarmering 

NL-Alarmering heeft geen personeel dat bij u thuis komt kijken. 

U hoeft niet aan specifieke voorwaarden te voldoen om u aan te melden bij NL-Alarmering. Het is echter wel belangrijk dat u contactpersonen opgeeft. Dat is minimaal 1 persoon, tot een maximum van 4. Als u geen contactpersonen opgeeft, kunnen uw alarmeringen niet opgevolgd worden. 

De toegang tot uw woning wordt meestal geregeld met een sleutelkluis. Dit kan NL-Alarmering voor u doen. Zij kunnen de toegangscode voor u in hun systeem bewaren. De meldkamer ziet deze code ook en geeft deze door aan de contactpersonen die u komen helpen. Ingeschakelde hulpdiensten trappen gewoon de deur in als er een levensbedreigende situatie is en dat de snelste manier is om binnen te komen.

Pakket B en C van NL Alarmering (€ 35,95 resp. € 45,95 per maand) bieden ook contact met de meldkamer. 

 

Wuzzi Alert

Wilt nog meer zekerheid dat u iemand aan de lijn krijgt? Dan is het professioneel abonnement van Wuzzi Alert een goede optie.

  •       U staat direct in verbinding met de alarmcentrale, 24 uur per dag en 7 dagen in de week.
  •       Heeft u hulpdiensten nodig? De centralist schakelt direct 112 in. Ook wordt 1 van uw contactpersonen geïnformeerd.
  •       Is de situatie minder ernstig? Dan belt de centralist 1 van uw contactpersonen.

Professioneel abonnement € 14,95 per maand.

 

Avium Personenalarmering

Avium heeft zelf geen meldkamer. U regelt de professionele opvolging zelf. U kunt bij een zorgcentrale in de buurt vragen of u hun nummer in de alarmering mag programmeren. De zorgcentrale vraagt dan welk nummer ze moeten bellen om hulp in te schakelen. De alarmering van Avium belt deze zelf, zonder tussenpersoon. Hiervoor kan een zorgcentrale een maandbedrag vragen. De voorwaarden worden door de zorgcentrale van uw keuze bepaald.

 

LifeWatcher

U kunt uw LifeWatcher alarmknop of SOS-horloge aansluiten op een zorgcentrale. Dat is binnen 3 dagen geregeld. 

LifeWatcher zorgt ervoor dat uw alarmknop of alarmhorloge dan rechtstreeks naar Altide medisch servicecentrum belt. De mensen die opnemen zijn verpleegkundigen met een BIG-registratie. Zij zijn 24/7 bereikbaar voor u. 

De Altide zorgcentrale stelt wel een paar voorwaarden: 

  • U dient minimaal 2 en liefst 3 mensen op te geven die zij kunnen bellen als u alarmeert

  • Die contactpersonen moeten binnen een straal van 10 kilometer of op maximaal 30 minuten afstand van uw woning/werkadres zijn 

  • De volgorde die u invult als u afspraken maakt, is de volgorde waarin Altide hen belt, als er geen levensbedreigende situatie is. 

  • Iedere contactpersoon moet een sleutel van uw huis hebben. Of u moet een sleutelkluis hebben waarvan zij en Altide de code weten.

 

Vergoedt de zorgverzekering een alarmtoestel met zorgcentrale alarmering? 

Nee, meestal niet. Alleen in heel uitzonderlijke gevallen vergoedt de zorgverzekering vanuit het basispakket (een deel van) de aanschafkosten van een persoonlijk alarmsysteem. Dat is alleen zo bij mensen die lichamelijk gehandicapt zijn, en in geval van nood direct technische of medische hulp nodig hebben. Als dat voor u geldt, kunt u met een medische indicatie van een arts vergoeding krijgen van uw zorgverzekeraar. 

De meeste zorgverzekeringen vergoeden in deze uitzonderlijke gevallen de maandelijkse kosten voor het abonnement niet. Als de zorgverzekeraars de aanschaf van de noodknop vergoeden dan is dit meestal 70% bij gecontracteerde zorgaanbieders en 50% bij niet gecontracteerde zorgaanbieders (zomer 2024).

De exacte vergoeding hangt af van de verzekering die u heeft afgesloten. Meer informatie hierover vindt u in uw verzekeringspolis. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met uw verzekeringsmaatschappij. 

Slechts een enkele zorgverzekeraar in Nederland vergoedt een deel van de maandelijkse abonnementskosten. U moet dan wel een aanvullend pakket afsluiten. Bovendien: u ontvangt de vergoeding alleen voor een vast alarmsysteem. Dus niet voor een alarmhorloge of alarmknop. 

 

Vergoedt mijn gemeente mijn alarmsysteem via de Wmo? (Wet maatschappelijke ondersteuning)?

Ja, de meeste mensen krijgen een vergoeding vanuit de gemeente voor hun alarmknop. Hiervoor is geen indicatie van een arts nodig. Voelt u zich thuis onveilig en kunt u niet snel buren, familie of vrienden inschakelen in geval van nood? Vraag dan voor uw alarmknop vergoeding aan via het WMO loket van uw gemeente. 

Dit is omdat gemeenten ervoor moeten zorgen dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Zij geven ondersteuning thuis via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Officieel heet deze wet Wmo 2015.

Iedere gemeente organiseert de toegang tot deze ondersteuning op zijn eigen manier. Sommige gemeenten hebben een Wmo-loket. Andere gemeentes hebben voor buurtteams of sociale wijkteams gekozen waar mensen terecht kunnen met hun vragen. Zij weten vaak wel wat er via de WMO wordt vergoed en wat niet. De taken van deze wijkteams verschillen per gemeente.

Vergoedt uw gemeente het persoonsalarm? Omdat iedere gemeente dit zelf bepaalt, is hier geen algemeen antwoord op te geven. Neem voor de meest recente informatie contact op met uw gemeente. 

 

Vergoeding alarmknop via Wlz (Wet langdurige zorg)

De Wlz vergoedt ook personenalarmering. Dat is alleen zo als u een indicatie heeft voor een zorgzwaartepakket (zzp5), vanuit Verpleegkundig Pakket Thuis (VPT). 

Dit gaat doorgaans om mensen met dementie. De thuiszorg betaalt dan het alarm uit hun totaalvergoeding. Vaak betalen zij daar ook het abonnement mee.

 

Kortom: Als u het alarm zelf regelt, kunt u dus OF via gemeente (zo gaat het in de meeste gevallen) OF in heel speciale gevallen via uw basiszorgverzekering een vergoeding krijgen.

 

Wat doen contactpersonen bij een persoonlijk alarm? 

Contactpersonen dienen zo snel mogelijk de juiste hulp voor u te regelen, als u alarm slaat. Maar wat ze precies doen, dat spreekt u natuurlijk zelf met elk van uw contactpersonen af. 

Met een alarmsysteem blijft u zelfstandig en veilig wonen. Het is een geruststellend idee dat er altijd iemand klaarstaat als het nodig is. Het is dan wel verstandig om afspraken met elkaar te maken, zodat iedereen weet wat ze kunnen verwachten en wat ze moeten doen zodra u alarmeert. Dit is niet alleen handig voor uzelf en uw naasten, maar ook voor de professionele hulpverleners.

 

Stappenplan persoonlijk alarm regelen:

  1. Registratie:
    Registreer alle mantelzorgers bij de zorgcentrale en zorg dat de contactgegevens up-to-date zijn.

  2. Communicatie:
    Bespreek met alle betrokkenen wat de procedure is, wat hun rol is en hoe zij worden geïnformeerd bij een alarmmelding.

  3. Woningtoegang regelen:
    Zorg dat hulpverleners uw huis binnen kunnen komen, bijvoorbeeld via een beveiligd sleutelkastje.

  4. Onderhoud:
    Verandert er iets in uw situatie of in die van uw contactpersonen? Informeer de betrokkenen hierover. Stel ook alles weer goed in via de app, bij de zorgcentrale of in uw alarmtoestel.

Tips voor mantelzorgers:

  • Wees altijd alert op oproepen van de zorgcentrale.

  • Zorg dat het geluid van uw telefoon aan staat voor het nummer van de alarmknop en de zorgcentrale.

  • Zet uw voicemail uit. 

  • Bespreek onderling wie wanneer bereikbaar is.

  • Heeft u een bericht gemist? Bespreek met elkaar wat u dan doet. 

Tot slot 

In dit blog hebben we besproken hoe zorgcentrale alarmering werkt, welke opties er zijn, en welke voordelen deze manier van alarmeren biedt. 

Een persoonlijk alarm met zorgcentrale alarmering biedt extra veiligheid en gemoedsrust. Voor uzelf en uw naasten. Als u het alarm zelf regelt, kunt u OF via gemeente (zo gaat het in de meeste gevallen) OF in heel speciale gevallen via uw basiszorgverzekering een vergoeding krijgen.

Met een meldkamer als achterwacht heeft u 24/7 toegang tot professionele hulp. Uw  naasten hoeven dus niet constant paraat te staan. 

De medewerkers van de alarmcentrale kunnen een noodsituatie snel en professioneel beoordelen. Iets wat waarschijnlijk moeilijker is voor uw naasten, zeker als de nood aan de man is. U wordt effectiever geholpen. De zorgcentrale fungeert als een betrouwbare schakel tussen u en de hulpdiensten of uw mantelzorgers. Zodat u met een gerust hart zelfstandig kunt blijven wonen.

 


* De prijzen genoemd in dit overzicht zijn van zomer 2024.

De meest betrouwbare en eenvoudige persoonsalarmering

Waarom kiezen mensen voor LifeWatcher.

LifeWatcher icon

Meer dan 120.000 gebruikers

Al meer dan 120.000 gebruikers gingen u voor. Niet zo gek als u weet dat LifeWatcher als enige unieke locatiebepaling via wifi-routers binnenshuis biedt en voldoet aan de hoogste normen voor privacy- en databescherming.

LifeWatcher icon

Betrouwbaar en eenvoudig in gebruik

Het alarmtoestel zelf is bewust zo eenvoudig mogelijk gehouden. Ook de app is eenvoudig in gebruik. Zelfs de meest geavanceerde functies zijn simpel in de app in te stellen. Mochten er toch nog vragen zijn, dan is onze helpdesk altijd bereikbaar.

Hoe werkt het?

LifeWatcher icon

Ook voor de (zorg) professionals

Wij hebben het WDTM-Ketenkeurmerk personenalarmering. Mede hierdoor maken ook veel professionele zorginstellingen en bedrijven gebruik van onze producten.

Heeft u vragen?

Wij staan u graag te woord.

+31 851 305 310
Support LifeWatcher

Een kleine greep uit onze partners

  • Amarant logo
  • iCare logo
  • Avics logo
  • Altide logo
  • Bol.com logo
  • Interakt Contour logo
  • Florence logo
  • Evresys logo
  • Espria logo
  • Evean logo
  • ZGMeander logo
  • Leef3 logo
  • Coolblue logo
  • Vivent logo
  • Able2 logo
  • Enovationgroup logo
  • Carintreggeland logo
  • Thuisleefgids logo
  • TZA logo
  • Thuiszorgwinkel logo
  • MobileCare logo
  • Deposten logo
  • TSN Ledenservice logo
  • Landgoed Rijckholt logo
  • ConnectZorg logo
  • GGZ Drenthe logo
  • DeTrans logo